.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
ائتلاف پنج حزب اصلاح‌طلب با محوریت حزب منسوب به روحانی
حزب اعتدال و توسعه به دنبال ائتلاف انتخاباتی با حزب کارگزاران، اعتماد ملی، ندای ایرانیان و خانه کارگر و طیف موسوم به اصولگرایان معتدل است و می‌خواهد آنها را به عنوان منتقد دولت در انتخابات گرد آورد.
ائتلاف پنج حزب اصلاح‌طلب با محوریت حزب منسوب به روحانی

به گزارش شمال نیوز، نامه نیوز نوشت: هرچه به انتخابات نزدیک می‌شویم، تکاپو در فضای سیاسی نیز بیشتر شده و نیروهای سیاسی در جریان‌های مختلف برای شکل دادن به آرایش انتخاباتی خود تلاش بیشتری می‌کنند.

 

اعتدال‌گرایان به نظر می‌رسد بدون ائتلاف با سایرین، شانس چندانی برای موفقیت نداشته باشند. خاصه آنکه عملکرد دولت یازدهم و دوازدهم (روحانی) چنان یاسی به جان جامعه ریخته که حتی اصلاح‌طلبان نیز به عنوان جریان حامی آن دچار ریزش سرمایه اجتماعی شدند، چه رسد به اعتدال و توسعه که برآمده از همان دولت است.

 

سیاسیون در این حزب اما به رغم همه موانعی که در جلب اعتماد عمومی دارند، همچنین موضوعاتی مثل رد صلاحیت حسن روحانی که وضعیت آنها را تحت تاثیر قرار داد؛ برای افزایش شانس خود در رقابت‌های پیش‌رو می‌کوشند. آنها می‌دانند که به تنهائی نه توان ارائه لیست دارند و نه شانسی برای موفقیت؛ همین است که ائتلاف با سایر احزاب را هدف قرار داده و فرقی هم برایشان ندارند که نظر اصلاح‌طلبان محافظه‌کارتر را جلب کنند یا اصولگرایان میانه‌روتر را. شاهد آنکه جواد هروی، سخنگوی حزب اعتدال و توسعه با بیان این‌که «با برخی احزاب اصلاح‌طلب و اصولگرایان معتدل جلسه داریم»، گفته: ایجاد ائتلاف یک ضرورت سیاسی است. تلاش ما این بوده است که برای ارائه لیست با این احزاب به توافق برسیم اما ردصلاحیت‌ها و کاهش داوطلبان موجب ایجاد خللی در توافقات شد.

 

طبق اطلاعاتی که هروی داده، اعتدال و توسعه با حزب کارگزاران سازندگی، اعتماد ملی، ندای ایرانیان و خانه کارگر و مجموعه اصولگرایان معتدل نزدیک به علی لاریجانی و نمایندگان ادوار به مدیریت منصور حقیقت‌پور جلسه دارد.

 

سخنگوی حزب اعتدال و توسعه البته تنها کسی نیست که بر ضرورت ائتلاف این گروه سیاسی و تلاش‌هایشان در این راستا تاکید دارد. پیش از او نیز محمدباقر نوبخت، دبیرکل این حزب گفته بود: «حزب اعتدال و توسعه به عنوان یک حزب مستقل نظر خود را نسبت به انتخابات صریحا بیان کرده است. با این حال ما قرار شد تا با هماهنگی‌ها و جلساتی که داشتیم، در هر حوزه اگر احزاب همسو فرد مطمئنی به‌عنوان کاندیدا داشته باشند، از آنها حمایت خواهیم کرد».

 

در همین حال، روزنامه هم‌میهن وابسته به کرباسچی (دبیرکل سابق حزب کارگزاران) در تیتر اول خود به نقل از نوبخت نوشت: منتقدان دولت، ائتلاف می‌کنند.

 

هم‌میهن می‌نویسد: چند روز پس از اینکه جبهه اصلاحات ایران با انتشار راهبرد انتخاباتی خود، اعلام کرد: «اصلاح‌طلبان نمی‌توانند در انتخاباتی تهی از معنا، غیررقابتی، غیرمنصفانه و غیرمؤثر در اداره کشور شرکت کنند»، حزب اعتدال و توسعه به‌عنوان حزبی اعتدال‌گرا، اقدام به برگزاری نشست خبری با حضور محمدباقر نوبخت، دبیرکل و جواد هروی، سخنگوی این حزب کرد تا آخرین موضع انتخاباتی حزبی که نزدیک‌ترین جریان به حسن روحانی محسوب می‌شود، اعلام شود. نوبخت همان‌طور که قابل ‌پیش‌بینی بود، برای حضور در انتخابات اسفندماه مسیری را اعلام کرد که برخلاف سیاست‌های جبهه‎ اصلاحات (به‌عنوان تشکل ائتلاف‎ساز اصلاح‌طلبان) است. نوبخت خبر داد که این حزب به‌دنبال ارائه لیست برای انتخابات مجلس است و در همین مسیر جلساتی با احزاب «کارگزاران سازندگی، ندای ایرانیان، اعتماد ملی و خانه کارگر (برخی از احزاب اصلاح‌طلب منتقد تصمیم جبهه اصلاحات)» برگزار شده و آنها قرار است لیست مشترکی را بعد از ۱۹بهمن منتشر کنند.

 

اما نکته مهم‌تر این است که این ۵حزب در ارائه لیست انتخاباتی خود قرار است از دیگر اصولگرایان معتدل و طیف نزدیک به علی لاریجانی هم کمک بگیرند تا شاید بتوانند از خرداد ۱۴۰۳ فراکسیونی حداقلی را در مجلس دوازدهم تشکیل دهند. البته در این مسیر اگر آنها نتوانند از بین نیروهای خودشان گزینه داشته باشند، به سراغ افرادی خواهند رفت که تفکری مشابه با آنها دارد و با پذیرش ریسک، آنها را به‌عنوان گزینه خود معرفی می‌کنند. نوبخت در این نشست خبری در واکنش به تاثیر ردصلاحیت حسن روحانی بر کاهش میزان مشارکت در انتخابات ۱۱ اسفند گفت: «شاید این کار موجب کاهش مشارکت شود شاید هم مثل انتخابات ۹۲ که آقای ‌هاشمی ردصلاحیت و آقای روحانی انتخاب شد، شاید با ردصلاحیت شدن روحانی شاهد شگفتی در این انتخابات باشیم.»

 


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.048 seconds.